Qi Gong

De lessen beginnen in Bergen op Zoom weer op 6 september, in Hoogerheide op 13 september en in Sint Maartensdijk op 16 september

qigong1 qigong2

Wat is Qi Gong (Chinese Yoga)?

Zoek je verstilling in je hoofd, zonder ingewikkelde bewegingen? Dan is Qi Gong, ook wel Chinese Yoga genoemd, misschien iets voor jou.

Qi Gong, ook wel op z’n Engels geschreven als Chi Kung, spreek je uit als Tsjie Koeng.
Het is een verzamelnaam voor uit China afkomstige oefensystemen die gunstig werken op de gezondheid. Qi betekent o.a. levensenergie, de vitale kracht die in elk levend wezen aanwezig is. De Japanners noemen het Ki en de Indiërs noemen het Prana. Gong betekent kunde of beheersing.

Er zijn tal van manieren waarop qi gong beoefend kan worden. In de loop der eeuwen zijn er vele systemen ontwikkeld.
Het zijn over het algemeen rustige en ontspannende oefeningen, waarbij het lichaam op een zachte en aangename manier gerekt en gestrekt wordt.

Qi Gong versoepelt en versterkt je lichaam en maakt je geest rustig.

Je voert de oefeningen bewust uit, gecombineerd met een rustige en diepe ademhaling. Hierdoor beleef je het moment ten volle en kun je de dagelijkse beslommeringen van je af laten glijden.

Omdat elke oefening een aantal keer herhaald wordt, hoef je er na een tijdje niet meer bij na te denken. Zo kun je de oefeningen heel gemakkelijk aanleren. Je kunt er op elke leeftijd mee beginnen.

Het gezondheidsaspect

Je hele lichaam kan krachtiger en vitaler worden en het werkt gunstig op de lichamelijke en geestelijke balans.

De krachtgevende oefeningen kun je heel je leven beoefenen en zijn weinig belastend voor je lichaam.

Van de meeste oefeningen bestaan er gemakkelijke en moeilijkere versies, je past de oefeningen aan naar je eigen mogelijkheden.

Qi Gong kan een waardevolle bijdrage leveren aan het dagelijks leven. Het verbetert de algehele conditie, laat de organen beter werken en verdiept de ademhaling.
De oefeningen zijn rustgevend en verbeteren het concentratievermogen. Een overprikkeld zenuwstelsel kan zo tot rust komen.

De milde oefeningen werken goed door op de bloedsomloop en de gewrichten en ze kunnen ook de lichaamshouding verbeteren, wat gunstig werkt bij rug- en nek-klachten.

Buiten dat het goed is voor je gezondheid is qi gong ook fijn om te doen.

Opzet van de cursussen

SINT-MAARTENSDIJK:

De wekelijkse lessen duren ongeveer 1 uur. Dit seizoen worden er 3 afgeronde series qi gong oefeningen aangeleerd of herhaald.
De meeste oefeningen worden staand gedaan. Mensen die moeite hebben met staan, kunnen de oefeningen met kleine aanpassingen zittend op een stoel doen.
Soms oefenen we ook zittend. Er wordt ruime aandacht besteed aan een goede houding en ademhaling. Ontspanning loopt als een rode draad door alle oefeningen. Alle oefeningen worden vanuit een centraal energiepunt in je lichaam gedaan, het zogenaamde Dan Tien energie veld, twee tot drie vingerdiktes onder de navel. We streven er naar om ondersteunend cursusmateriaal aan te bieden.

Als vaste serie starten we elke les met de groet aan de maan. Oorspronkelijk is het een yoga serie. Wij doen hiervan een qigong versie die op alle organen werkt. De wervelkolom wordt naar alle kanten gebogen.

Dit seizoen starten we met de “IJzeren hemd Qigong”, deze serie werkt in het bijzonder goed op het verhogen van de algehele weerstand en daarbij ook op alle organen.

Verder doen we regelmatig een verdieping van de 8 brokaat Qigong of de 8 kostbare schatten”, de oefeningen openen de energiekanalen en werken ook direct op de spieren, ligamenten en organen.

Als derde serie doen we de 15 expressie oefeningen van de Yang Sheng qigong. Bij deze uitgebreide serie wordt naar voor, naar achteren en opzij gestapt en werkt daardoor extra op de lichaamsbalans. De drie series zijn allemaal te rangschikken onder Tai Chi qigong (taiji qigong) en hebben ongeveer dezelfde uitwerking als tai chi, maar zijn veel gemakkelijker aan te leren.

 

BERGEN OP ZOOM EN HOOGERHEIDE

De wekelijkse lessen duren ongeveer 1 uur. De meeste oefeningen worden staand gedaan Soms zijn er ook oefeningen zittend op een stoel. Indien staande oefeningen te belastend zouden zijn, kunnen deze met kleine aanpassingen ook zittend op een stoel of oefenbal gedaan worden.

Er wordt ruime aandacht besteed aan een goede houding en ademhaling. Ontspanning loopt als een rode draad door alle oefeningen. Het streven is om als één geheel te bewegen waarbij de bewegingen gedaan worden vanuit het centrale energiepunt in je lichaam. Dit wordt de onderste Dan Tien genoemd en ligt twee tot drie vingerdiktes onder de navel. Alle Qigong oefeningen helpen je om beter geestelijk en lichamelijk in balans te komen.

Tijdens de lessen worden de oefeningen gewoonlijk afgestemd op de behoeften van de leerlingen. Er wordt gebruik gemaakt van diverse Qigong vormen zoals o.a.: de 8 Brokaat oefeningen, de 12 Brokaat oefeningen, de 12 Spiraal oefeningen, Zhineng Qigong level 1 t/m 3 welke in China is uitgeroepen als meeste helende vorm van medische Qigong, de zes kosmische helende klanken met oogbewegingen (EMDR) uit de Healing Tao van Mantak Chia.

 

Praktische informatie

Het cursusjaar loopt van september t/m juni.

Vanaf januari 2022 worden de lessen in Bergen op Zoom en Hoogerheide voortgezet door Kundera Kooiman.

Locaties:

  • Bergen op Zoom: In de zaal op de 1e verdieping van Brede School Het Palet, Frans Halsstraat 25 
  • Hoogerheide: Oefenzaal op de benedenverdieping van MFC Kloosterhof, Huijbergseweg 3-B (lift aanwezig) 
  •  
  • Sint-Maartensdijk: In een mooie zaal van Haestinge, Sportlaan 2D

Lestijden:

  • Bergen op Zoom: Maandag van 19.00 – 20.00 uur.
  • Hoogerheide: Maandag van 11.30 – 12.30 uur.
  •  
  • Sint-Maartensdijk: Donderdag van 10.00 – 11.00 uur

Benodigdheden:

Gemakkelijk zittende kleding waarin je vrij kunt bewegen en ademen en soepele binnenschoentjes zonder hak. Je kunt ook op blote voeten of met sokken aan oefenen. Als je op een bal wilt oefenen, dien je deze zelf mee te nemen. In de zaal mogen geen buitenschoenen gedragen worden.

Kosten: Bergen op Zoom

  • Voor 14 lessen van september t/m december € 95,00 in een keer
    of in 2 termijnen van € 49,00 
  • Van 10 januari t/m 18 juli zijn er nog 24 lessen gepland, de betaling gaat via Kundera Kooiman
  • 5 lessen kaart € 42,00
  • Een proefles kost € 6,50 en 4 aaneengesloten proeflessen € 24,00

Kosten: Hoogerheide 

  • Voor 13 lessen van september t/m december € 88,00 in een keer
    of in 2 termijnen van € 45,00 
  • Van 10 januari t/m 18 juli zijn er nog 24 lessen gepland, de betaling gaat via Kundera Kooiman
  • Een proefles kost € 6,50 en 4 aaneengesloten proeflessen € 24,00

Kosten: Sint-Maartensdijk

  • Voor 32 lessen van september t/m juni € 220,00 in een keer
    of in 5 termijnen van € 45,00
  • 5 lessen kaart € 42,00
  • Een proefles kost € 6,50 en 4 aaneengesloten proeflessen € 24,00

Voor informatie en inschrijving:

Jos Horst, telefoon: 0166 – 652 179
E-mail:          jmfhorst@gmail.com

Kundera Kooiman: telefoon 076 – 5987 195
E-mail:        kkooimandebruin@gmail.com 

 

Geef een reactie