Qi Gong

qigong1 qigong2

Wat is Qi Gong (Chinese Yoga)?

Zoek je verstilling in je hoofd, zonder ingewikkelde bewegingen? Dan is Qi Gong, ook wel Chinese Yoga genoemd, misschien iets voor jou.

Qi Gong, ook wel op z’n Engels geschreven als Chi Kung, spreek je uit als Tsjie Koeng.
Het is een verzamelnaam voor uit China afkomstige oefensystemen die gunstig werken op de gezondheid. Qi betekent o.a. levensenergie, de vitale kracht die in elk levend wezen aanwezig is. De Japanners noemen het Ki en de Indiërs noemen het Prana. Gong betekent kunde of beheersing.

Er zijn tal van manieren waarop qi gong beoefend kan worden. In de loop der eeuwen zijn er vele systemen ontwikkeld.
Het zijn over het algemeen rustige en ontspannende oefeningen, waarbij het lichaam op een zachte en aangename manier gerekt en gestrekt wordt.

Qi Gong versoepelt en versterkt je lichaam en maakt je geest rustig.

Je voert de oefeningen bewust uit, gecombineerd met een rustige en diepe ademhaling. Hierdoor beleef je het moment ten volle en kun je de dagelijkse beslommeringen van je af laten glijden.

Omdat elke oefening een aantal keer herhaald wordt, hoef je er na een tijdje niet meer bij na te denken. Zo kun je de oefeningen heel gemakkelijk aanleren. Je kunt er op elke leeftijd mee beginnen.

 

Het gezondheidsaspect

Je hele lichaam kan krachtiger en vitaler worden en het werkt gunstig op de lichamelijke en geestelijke balans.

De krachtgevende oefeningen kun je heel je leven beoefenen en zijn weinig belastend voor je lichaam.

Van de meeste oefeningen bestaan er gemakkelijke en moeilijkere versies, je past de oefeningen aan naar je eigen mogelijkheden.

Qi Gong kan een waardevolle bijdrage leveren aan het dagelijks leven. Het verbetert de algehele conditie, laat de organen beter werken en verdiept de ademhaling.
De oefeningen zijn rustgevend en verbeteren het concentratievermogen. Een overprikkeld zenuwstelsel kan zo tot rust komen.

De milde oefeningen werken goed door op de bloedsomloop en de gewrichten en ze kunnen ook de lichaamshouding verbeteren, wat gunstig werkt bij rug- en nek-klachten.

Buiten dat het goed is voor je gezondheid is qi gong ook fijn om te doen.

Opzet van de cursussen

HOOGERHEIDE en SINT-MAARTENSDIJK:

De wekelijkse lessen duren ongeveer 1 uur. Dit seizoen worden er 2 afgeronde series qi gong oefeningen aangeleerd.
De meeste oefeningen worden staand gedaan. Mensen die moeite hebben met staan, kunnen de oefeningen met kleine aanpassingen zittend op een stoel doen.
Soms oefenen we ook zittend. Er wordt ruime aandacht besteed aan een goede houding en ademhaling. Ontspanning loopt als een rode draad door alle oefeningen. Alle oefeningen worden vanuit een centraal energiepunt in je lichaam gedaan, het zogenaamde Dan Tien energie veld, twee tot drie vingerdiktes onder de navel. We streven er naar om ondersteunend cursusmateriaal aan te bieden.

Dit seizoen starten we met de “IJzeren hemd Qigong”, deze serie werkt in het bijzonder goed op het verhogen van de algehele weerstand en daarbij ook op alle organen.

In het tweede deel van het seizoen gaan we de 8 brokaat Qigong of de 8 kostbare schatten” verdiepen, de oefeningen openen de energiekanalen en werken ook direct op de spieren, ligamenten en organen.

BERGEN OP ZOOM

De wekelijkse lessen duren ongeveer 1 uur.
De meeste oefeningen worden staand gedaan. Mensen die moeite hebben met staan, kunnen de oefeningen met kleine aanpassingen zittend op een stoel of oefenbal doen.
Er zijn ook zittende qi gong oefeningen. Er wordt ruime aandacht besteed aan een goede houding en ademhaling. Ontspanning loopt als een rode draad door alle oefeningen. Alle oefeningen worden vanuit een centraal energiepunt in je lichaam gedaan, het zogenaamde Dan Tien energie veld, twee tot drie vingerdiktes onder de navel. Alle qigong oefeningen helpen je om beter geestelijk en lichamelijk in balans te komen. We streven er naar om ondersteunend cursusmateriaal aan te bieden. Vijf keer per jaar wordt er een thema les gegeven, waarbij een bepaald aspect van de Qi Gong wordt uitgediept.

Zhineng Qigong

Dit seizoen richten we ons vooral op de Zhineng Qigong en daarnaast zullen er ook oefeningen gedaan worden uit de “12 spiralen Qigong”.

Zineng Qigong is in de jaren tachtig ontwikkeld door Dr. Pang Ming, een grootmeester in de Qigong.
Hij vereenvoudigde de bewegingen, voegde er visualisaties en affirmaties aan toe en ‘behandelde’ daarmee in het medicijnloze Huaxia Zhineng Centrum in totaal zo’n 200.000 mensen. Ongeveer 95% genas of boekte aanzienlijke resultaten.
De Chinese overheid heeft de Zhineng Qigong officieel erkend als de meest helende vorm van de 11 onderzochte vormen van medische Qigong.
Zhineng Qigong is ook een goede voorbereiding op Tai Chi en kan ook heel goed naast Tai Chi beoefend worden.
Binnen de Zhineng Qigong bestaan er verschillende niveaus.
We zullen oefeningen doen uit de eerste 3 niveau’s. Hierbij wordt gebruik gemaakt van houdingen, bewegingen, handhoudingen (mudra’s) en helende klanken.
De wekelijkse lessen duren ongeveer 1 uur.

Wat doet Zhineng Qigong?

Tijdens de oefeningen voer je bewegingen uit, die gericht zijn op de doorstroming van energie en het ontwikkelen van innerlijke kracht. Het zijn eenvoudige en effectieve oefeningen, die de energiebanen openen, blokkades opheffen en die ook de verschillende organen versterken.
De bewegingen zijn voor vrijwel iedereen gemakkelijk te leren.
De oefeningen zijn zo eenvoudig, dat je je al gauw niet meer hoeft te concentreren op de vorm en zodoende veel meer in de beweging  op kunt gaan.

De oefeningen beogen een verbeterde concentratie, vermindering van stress en een toename van vitaliteit. De hersenen worden gestimuleerd en het immuunsysteem wordt versterkt. Je bent minder vatbaar voor ziektes omdat je het zelf-helend vermogen van het lichaam vergroot.
Kortom, de mentale en fysieke gezondheid worden versterkt.
Gezondheid betekent hier; een energiek en vitaal welbevinden van geest en lichaam.

Praktische informatie

Het cursusjaar loopt op maandag van 3 september 2018 t/m 24 juni 2019 en op donderdag van 6 september 2018 t/m 27 juni 2019.

Locaties:

  • Bergen op Zoom: In de zaal op de 1e verdieping van Brede School Het Palet, Frans Halsstraat 25 (lift aanwezig)
  • Hoogerheide: Oefenzaal op de benedenverdieping van MFC Kloosterhof, Huijbergseweg 3-B (lift aanwezig)
  • Sint-Maartensdijk: In een mooie zaal van Haestinge, Sportlaan 2D

Lestijden:

  • Bergen op Zoom: Maandag van 19.15 – 20.15 uur.
  • Hoogerheide: Maandag van 11.15 – 12.15 uur.
  • Sint-Maartensdijk: Donderdag van 10.00 – 11.00 uur

Benodigdheden:

Gemakkelijk zittende kleding waarin je vrij kunt bewegen en ademen en soepele binnenschoentjes zonder hak. Je kunt ook op blote voeten of met sokken aan oefenen. Als je op een bal wilt oefenen, dien je deze zelf mee te nemen. In de zaal mogen geen buitenschoenen gedragen worden.

Kosten: Bergen op Zoom, Hoogerheide en Sint-Maartensdijk

  • Per maand € 28,00
  • Voor een heel seizoen = 36 lessen € 235,00 of
    5 termijnen van € 48,00 bij opgave voor een heel seizoen.
  • Een proefles kost € 6,50 en 4 aaneengesloten proeflessen € 22,00

Voor informatie en inschrijving:

Jos Horst, telefoon:      0166 – 65 21 79
E-mail:                         jmfhorst@gmail.com

Geef een reactie